keskiviikko 16. helmikuuta 2011

Kirjailija myy kustantajaa

Kirjoja mainostetaan, mutta kustantajien, kirjailijoiden ja nimikkeiden määrään suhteutettuna vähän ja harvoissa tiedotusvälineissä. Helpompi on saada tieto, että tutussa kaupassa on myynnissä tuttua makkaraa kuin että kirjakauppaan on tullut uusia kirjoja.
WSOY:n entinen mainospäällikkö Jussi Keinonen kysyy verkkolehti Kiiltomadossa, kannattaako kirjoja mainostaa. Pienilevikkisistä kirjoista hän toteaa, että niiden mainostaminen on samanlaista tappiollista arpomista kuin niiden kustantaminen.
Pienilevikkistä kirjallisuutta julkaisevat niin suuret kuin pienet kustantamot, eikä koskaan tiedä, mistä kirjallisuudesta tuleekin suurta.

Viime vuonna kohistiin kirjailijoiden ja kustantajien suhteista; kaikki kirjailijat kun eivät halua esiintyä oman kirjansa saati kustantajan mannekiinina.
Keinonen tekee selvän eron mainonnan ja muun julkisuuden välillä: mainonnalle ostetaan mediasta tilaa, mutta lehtijuttu tai kirjailijan esiintyminen eivät ole mainontaa.
Näinhän se menee, mutta maksetulla tai median maksutta antamalla julkisuudella voi olla sama vaikutus.
Sofi Oksasen kustantajan valinta oli viime syksynä suuri kulttuuriuutinen. Moni lehti julkaisi esimerkiksi STT:n jutun, jossa Oksanen sanoi Teos-kustantamoon päätymisen olleen eettinen valinta. Teos vei voiton ”riskejä kaihtamattomalla kustannusohjelmallaan, joka kasvattaa tuleva polven kirjailijoita”, ja Oksanen valitsi Teoksen, vaikka ”sopimus ei ollut taloudellisesti paras, jonka hän olisi voinut saada”.
Kun Oksanen saa seuraavan kirjansa valmiiksi, kustantaja varmasti markkinoi sitä. Kirjailija ainakin markkinoi kustantajaa, ja tiedotusvälineet levittävät kiinnostavan kirjailijan sanomaa mielellään.

Anja Snellmanilta ilmestyy ensi syksynä romaani, joka juhlistaa hänen 30-vuotista taiteilijuuttaan. Yhden kirjailijan tuleva kirja ei ehkä olisi niin suuri uutinen, jos ei samalla kerrottaisi, että tutuksi tulleen Otavan sijasta sen julkaisee
WSOY:ltä muutama vuosi sitten lähteneiden johtajaveljesten Siltala.
”Halusin Siltalan kustantajaksi juhlavuoden teokselleni, sillä pienen kustantamon käsityön maku ja kiireetön, henkilökohtainen kontakti kustantajaan tuovat mieleen uran alun”, sanoi Snellman STT:n lähettämässä jutussa. Sanat olivat sellaisinaan myös kustantajan kotisivuilla.

Dekkaristien osuuskunta Crime Time on saanut paljon julkisuutta. Crime Timessa on mukana tunnettuja kirjailijoita, jotka yrittävät kasvattaa uudella järjestelyllä tulojaan esimerkiksi siten, että kirjoja mainostetaan aiempaa vähemmän.
Osuuskunta aikoo tänä vuonna julkaista puolen tusinaa kirjaa. Mitään mainostettavaa ei vielä edes ole. Toistaiseksi tunnetut kirjailijat markkinoivat uutta kustantamoaan.
Julkaistu Salon Seudun Sanomien
kulttuurisivulla 16.2.2011

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti